"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Wednesday, September 15, 2010

kenangan tarbiyah 1

tarbiyah
walaupun ramadhan telah beberapa hari berlalu..
tapi aku teringin mengimbas kenangan lalu..
ya..ramadhan aku ketika di matrik dulu..


teringat lagi waktu itu..
aku mengajak seorang rakan untuk makan bersama..
tapi dia menolak..
dengan alasan ingin mendengar tazkirah..
tazkirah dari seorang abang katanya..


aku pula bersungguh2 memujuk dia untuk tidak pergi ke majlis taklim itu..
kerna mesti bosan dan mengantuk punya..
aku juga mencadangkan agr kita pergi bermain shj..
tapi puas aku memujuk..
tapi dia nekad untuk mendengar tazkirah dari seorang brother itu..


jadi aku gagal dalam menghasut pemikiran dia..
dan dia..
kawan ku itu pula yg berjaya untuk mghasut aku untuk trut serta menyertainya..
aku yang sudah tahap bosan ini hanya mengikuti..


diakhir pengisian..
aku seolah merasakan seperti ada benda baru yg aku pelajari..
seolah2 tidak pernah diajar oleh mana guru sebelum ini..
patut laa kawan aku itu beriya2 mghabiskan masa untuk ini..

takdir akhirnya menemukan aku dengan jalan ini..
jalan tarbiyah yang banyak merubah diri bagi setiap individu..
kawan aku yg pernah berkapel juga bercerai akhirnya..
walau katanya hampir bengkak mata menangisi perpisahan dengan awek yg tercinta..

banyak lagi nilai2 yg aku pelajari lagi..
teringat waktu itu..
tayangan video di waktu mabit..

seorang ustaz menceritakan kasih sayang seorng ibu dan bapa..
aku hmpir2 mengalirkan air mata..
mana tidaknya, ustaz itu juga mengigatkan agr tidak lupa
untuk mencium pipi kedua2 mereka..
perubahan dalam sekelip mata bukanya mudah..
segan aku ketika mula2 nak belajar mencium pipi mereka..
tapi itu bukan alasan..
kerana aku yg mulakan, akhir adik beradik mengikutinya..
bapak aku..oh dia masih malu2 sedikit ketika di cium..

"aku cintakn mu kerana ALLAH.."
kalimah cinta yg tidak pernah ku ungkapkan buat sesiapa..
tetapi tarbiyah mengajar segala2nya..
ketika dipaksa untuk menyatakan rasa cinta buat rakan seperjuangan
aku segan dibuatnya..
tak pernah dibuat orang luahan cinta pada spesis sendiri...


tapi nabi sendiri menyuruh menyatakan perasaan itu..
mendengarnya kelihatan mudah tapi hakikatnya cukup payah..
akhirnya juga aku berjaya menyatakan perasaan itu..
"ana uhibukafillah.."
word yg aku jumpa ketika mmbaca novel ayat2 cinta..
walaupon member aku buat2 tak paham maksudnya..
seolah mahu aku menyatakan dalam bahasa melayu..
tapi aku buat dont know jer...pasal dah malu..
oh..! indah nya tarbiyah..


p/s:sekadar menulis kenangan manis ini agar aku tidak menjadi org yg berbalek ke belakang...

8 comments:

~HANA~ said...

saya jumpa tarbiyyah itu di bumi yang asing dari Islam. di New Zealand. alhamdulillah.

anyway, macam penah dengar la nama shahniz ni. pernah terjumpa rasanya. kita kenai mana-mana ka? hoho.. sukati je ~_~

Anonymous said...

terbaekk!!

ibnusina said...

salam..

moga terus istoqomah !!! amin..

.sYaFiQ. said...

kenangan di matriks ye akh..
teringat lak waktu 1st time jumpe antum kat mastid tanah dlu..
huhu

shahniz said...

hana- alhamdulillah.., byk2 orang kita yg terpilih untuk mengikutinya..
eh..! silap org kot..

ibnu sina-inyaallah, doakan laa ttp istiqamah..

syafiq-hehe.., masa jumpa dulu cm gengster pon ader.., skrang dah byk berubah yee..huhu..

Anonymous said...

terbayek dari ladang la shahrul nizam!!!! seinfiniti bintang utk kamu la!!!

Anonymous said...

cnta antm krn Allah

shahniz said...

hehe..aden tau saper ko.. takder org lain yg pnah panggil nama penuh aden slain ekau...hak..hak..