"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Wednesday, March 30, 2011

Usaha & Hasil

(buat mereka yang kecewa)

wahai kawan,

wahai teman,

wahai sahabat2 ku sekalian..

dengar lah satu pesan ku..

bukan yang pertama,

tidak juga terakhir dari ku,

ingatlah….

andai usaha telah egkau gigihkan,

azam telah kau bulatkan,

tawakal dan doa juga telah dialunkan,

tetapi….,

hasilnya amatlah mengecewakan..

sakitnya juga meluluhkan hati…

tiada lagi tawa….

yang tinggal sendu mengalir di pipi mu..

ingatlah…

ALLAH tidak  menilai akan hasil mu..

tetapi jauh kepada usaha2 mu…

maka,

teruskanlah usaha mu itu..

semoga kau success selalu..

 

Didalam kehidupan ini sering kita bertemu dengan pelbagai mehnah dan ujian yang kadang kala sangat mencengkam jiwa dan raga kita. Merasakan diri seperti tidak berguna bagaikan seperti sampah masyarakat yang tiada nilainya di pandang manusia. Tetapi inilah realiti sebuah kehidupan yang mana pahit, manis, tawar, kelat, dan pelbagai-bagai rasa harus kau tempuhi untuk mematangkan diri.

Kadangkala sering kita berkata “Ya Allah, kenapa lah aku ini bodoh sekali, belajar tak pandai2, result pun tak seberapa..”. Padahal kau telah berusaha bersungguh-sungguh tetapi semuanya hampa sekali.

Ingatlah kawan, bahawa Allah tidak pernah menilai seperti mana penilaian yang sering dibuat manusia. Manusia itu sering menilai kita daripada hasil yang kita kecapi.

“Wah..! anak Pak Mat tempe tue sekarang dah ada kereta sport laaa..”

“Pergggh..,!! kau memang hebat laa bro, kalau tidak macam mana kau boleh jadi engineer nie…”

“Bedah kau tengok tue anak si Jenny tue, aku tengok tuesyen bukan kemain lagi, kesini kesana, tapi result periksa macam tue juga.., buang duit jer sekolah kan anak yang dah memang bebal macam tue…”

la tahzan

Begitulah kawan, sememangnya manusia sering menilai kita dari hasil yang kita kecapi, jarang sekali mereka menilai usaha-usaha yang telah kita lakukan. Andai kita gagal walau kita gigih berusaha, tetap sahaja najis yang kita terima.. maka sabarlah kawanku…

Bersyukur kita pada tuhan, kerana Allah tidak sekadar menilai hasil pencapaian kita, tapi lebih kepada usaha2 yang telah kita lakukan. Bayangkan sahaja andai Allah itu melihat hasil pencapaian kita sahaja, semestinya seorang raja, hartawan, engineer, doktor, dan orang2 bangsawan lebih layak mendapat kedudukan yang tinggi disisinya. Maka kita yang kerja kilang, guru biasa, pelajar yang tak pandai dan golongan2 rendah kemungkinan besar tidak layak langsung mencium bau syurga.. Oh..! nampaknya meriahlah syurga dengan golongan2 bangsawan ini.

Tetapi kawan…, Allah itu tidak seperti makhluk2nya yang hanya menilai dari sisi pencapainya.. Lihat lah sahaja rasul2 nya seperti Nabi Nuh. Walaupun telah berdakwah hampir 1000 tahun tetapi pengikutnya tidak sampai 200 orang. Juga kau boleh lihat nabinya Allah iaitu Musa, walaupun gagal dalam mendakwahi Sang Firaun yang terkenal dengan tiraninya tetap sahaja mereka ini digelar rasul Ulu al-azmi. Tahukah kau kenapa mereka ini digelar sebegitu.. sudah tentulah bukan kerana hasil pencapaian yang tidak perlu dibanggakan itu.

Sahabat2 ku, dengarlah seruan ku ini, jadilah seperti Musa yang mana walaupun tidak fasih dalam berbahasa tetapi tetap sahaja berusaha bersungguh-sungguh dalam menyebarkan dakwahnya. Mungkin sahaja dakwah mu tidak didengari oleh manusia kerana pandangannya yang enteng terhadap kamu serta kurangnya pendidikan agama mu. Jauh sekali juga ketidak petahan kamu dalam berkata-kata dalam menyampaikan risalahnya. Maka, janganlah kau mengalah, kerana usaha telah kau jalankan dan hasilnya biarlah Allah yang tentukan.

Buat adik2 yang baru lepas mendapat result SPM yang amat mengecewakan. Janganlah kau cepat mengalah dan bersedih atas pandangan manusia kepada kamu. Tapi sedihlah andai Allah yang memandang jelek kepada mu. Hidup ini seperti blogger juga.. kadang2 entry mengarut, merepek dan meraban, kadang2 juga sedih, sayu dan pilu,  juga ada entry gembira, melompat2 dan terkija-kija. Jadi aku pon tak tau entry aku yang mana satu kali nie… yang penting suatu hari nanti pasti kau akan diatas kembali…

“JANGAN CEPAT MENGALAH…OK..!”

p/s: aku lebih tujukan kepada adik2 yang baru dapat result spm dan siapa2 jer laaa..

Monday, March 14, 2011

antara aku, bustand, kekawan dan family..

(setelah sekian lama aku tidak mengupdate..)

AL-kisah apabila aku diprovoke oleh kakak aku untuk pulang ke pangkal jalan di facebook. Lalu aku yang juga sudah bosan dan tekanan belajar yang melampau (konon2 nye laa) telah mengambil keputusan yang agak dratis untuk balek ke rumah setelah selesai solat jumaat.

Jarang skali perencanaan aku bermasalah, akibat tidak mengupdate isu2 semasa di sekeliling. Dengan penuh gah berjalan menghala ke kaunter bus Orchid.

“kak tiket bus ke kluang satu..,”

“maaf dik, tiket ke kluang sudah habis..”

Gurlp..! aku yang datang dengan harapan mengunung tinggi, kini bermuka hampa.. pasrah beb..!

“erh kak, kalo gitu tiket ke batu pahat ada tak..?”

Alhamdulillah, ada juga peluang nak balik rumah, tapi natijah yang aku dapat, jam 3.30pm aku tiba di Melaka Central (MC) nie, tiket bus jam 9.00pm yang aku dapat(bus terakhir), .. tue la kerja nak melulu jer.. aku boleh tak tahu pula hari nie budak2 sekolah asrama balek. Dah tak pasal2 aku kena luangkan masa kat MC nie.

Sebagai menyahut seruan kerajaan “Membaca Amalan Mulia”, aku yang tak nak tergolong dalam golongan yang membuang masa pergi la membeli senaskah SOLUSI edisi yang terbaru. Lalu, aku pun baca start dari kulit belakang..dan tak sampai2 kat kulit depan.. memang macam nie pun selalu, bacaan yang depan2 tue agak berat sket laa. Kalo yang belakang2 tue semua bacaan2 ringan. Senang nak hadam..

Ok, aku rasa dah melalut panjang sangat. Dipendekkan cerita, sabtu pagi aku teman kakak aku pegi ke Johor Bahru bersama rombongan sekolah untuk pameran “JOM MASUK U”. Malam tue plak, aku melepak dengan member2 sebaya aku.. Overnight laa katakan….

(Nie cerita sebenar aku nak kongsi, tadi tue merepek jer..)

Malam tue sampai ke subuh aku lepak dengan diorang, macam2 hal skrang diorang nie.. Seingat aku dulu masa aku tinggalkan diorang coz masuk skolah teknik. Diorang nie baru jer nak berjinak2 hisap rokok (ader yang dah liar pun).. pastu time aku habis skolah, diorang nie dah start main shisha plak..( btol ker aku eja nie). Ok, aku akui memang aku pernah la tumpang sekaki dengan aktiviti macam nie. Tapi aku takder laa sampai ketagih hisap rokok gan shisha tue.. oh..! mungkin time tue ekonomi aku pon tak kukuh kot.. ditambah juga ancaman bapak aku, yang nak ikat aku kat pokok kerangga kalau tahu aku hisap rokok.. Giler..! nie bukan sekadar cobaan kot.. tapi btol2..!!

Aku ingat lagi kata diorang,

aku hisap rokok kat mulut jer, tak tarik pon sampai dalam. Bahaya rokok nie, yang penting jangan ketagih..”

Ciss..! sekrang lu orang sudah ketagih lor.. tak boleh berhenti dah tue.. mana kata2 lu dulu bro..

Lepas tue, aku tinggalkan diorang lagi sebab aku masuk matrik.. tahu2 diorang skrang dah update sket. Main pil pulak. Aku tak tahu la tue pil apa, yang aku tahu kalau kena, maunya tak tidor dua tiga hari..

ok, skrang aku dah masuk U.., bertambah kerosakan yang korang buat.. Sedih aku tengok korang nie.. dah pandai minum arak gan layan bohsia dah..Aku tak tahu la kalau korang dah pernah main dengan bohsia tue coz aku tak nampak. Tapi kalau dah bawak bohsia tue masuk rumah.. tak tau laa aku nak cakap apa lagi.. Aku nak nasihat pun korang dah tahu benda2 tue semua haram…

“kau jangan minum arak, main perempuan, dan main judi. Tu semua haram kau tahu tak..?,”kata kawan aku sorang nie..padahal sekaki juga.

“bodoh syial, kau nie cakap dah macam cikgu doh..”,

“kah..kah..kah.. bodoh nie bukan cikgu, tapi ustaz..hahahahaha”..

Korang tengok, kalau aku cakap pun tak guna, Diorang tahu pasal haram ker halal ke benda nie.. siap boleh menganjing lagi.. adei..!! sedih2..

p/s: sampai sini jer laa aku tulis, panjang sangat dah tue.. penulisan pon dah tak fokus, berterabur.. kalau rajin aku sambung nanti..