"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Monday, March 14, 2011

antara aku, bustand, kekawan dan family..

(setelah sekian lama aku tidak mengupdate..)

AL-kisah apabila aku diprovoke oleh kakak aku untuk pulang ke pangkal jalan di facebook. Lalu aku yang juga sudah bosan dan tekanan belajar yang melampau (konon2 nye laa) telah mengambil keputusan yang agak dratis untuk balek ke rumah setelah selesai solat jumaat.

Jarang skali perencanaan aku bermasalah, akibat tidak mengupdate isu2 semasa di sekeliling. Dengan penuh gah berjalan menghala ke kaunter bus Orchid.

“kak tiket bus ke kluang satu..,”

“maaf dik, tiket ke kluang sudah habis..”

Gurlp..! aku yang datang dengan harapan mengunung tinggi, kini bermuka hampa.. pasrah beb..!

“erh kak, kalo gitu tiket ke batu pahat ada tak..?”

Alhamdulillah, ada juga peluang nak balik rumah, tapi natijah yang aku dapat, jam 3.30pm aku tiba di Melaka Central (MC) nie, tiket bus jam 9.00pm yang aku dapat(bus terakhir), .. tue la kerja nak melulu jer.. aku boleh tak tahu pula hari nie budak2 sekolah asrama balek. Dah tak pasal2 aku kena luangkan masa kat MC nie.

Sebagai menyahut seruan kerajaan “Membaca Amalan Mulia”, aku yang tak nak tergolong dalam golongan yang membuang masa pergi la membeli senaskah SOLUSI edisi yang terbaru. Lalu, aku pun baca start dari kulit belakang..dan tak sampai2 kat kulit depan.. memang macam nie pun selalu, bacaan yang depan2 tue agak berat sket laa. Kalo yang belakang2 tue semua bacaan2 ringan. Senang nak hadam..

Ok, aku rasa dah melalut panjang sangat. Dipendekkan cerita, sabtu pagi aku teman kakak aku pegi ke Johor Bahru bersama rombongan sekolah untuk pameran “JOM MASUK U”. Malam tue plak, aku melepak dengan member2 sebaya aku.. Overnight laa katakan….

(Nie cerita sebenar aku nak kongsi, tadi tue merepek jer..)

Malam tue sampai ke subuh aku lepak dengan diorang, macam2 hal skrang diorang nie.. Seingat aku dulu masa aku tinggalkan diorang coz masuk skolah teknik. Diorang nie baru jer nak berjinak2 hisap rokok (ader yang dah liar pun).. pastu time aku habis skolah, diorang nie dah start main shisha plak..( btol ker aku eja nie). Ok, aku akui memang aku pernah la tumpang sekaki dengan aktiviti macam nie. Tapi aku takder laa sampai ketagih hisap rokok gan shisha tue.. oh..! mungkin time tue ekonomi aku pon tak kukuh kot.. ditambah juga ancaman bapak aku, yang nak ikat aku kat pokok kerangga kalau tahu aku hisap rokok.. Giler..! nie bukan sekadar cobaan kot.. tapi btol2..!!

Aku ingat lagi kata diorang,

aku hisap rokok kat mulut jer, tak tarik pon sampai dalam. Bahaya rokok nie, yang penting jangan ketagih..”

Ciss..! sekrang lu orang sudah ketagih lor.. tak boleh berhenti dah tue.. mana kata2 lu dulu bro..

Lepas tue, aku tinggalkan diorang lagi sebab aku masuk matrik.. tahu2 diorang skrang dah update sket. Main pil pulak. Aku tak tahu la tue pil apa, yang aku tahu kalau kena, maunya tak tidor dua tiga hari..

ok, skrang aku dah masuk U.., bertambah kerosakan yang korang buat.. Sedih aku tengok korang nie.. dah pandai minum arak gan layan bohsia dah..Aku tak tahu la kalau korang dah pernah main dengan bohsia tue coz aku tak nampak. Tapi kalau dah bawak bohsia tue masuk rumah.. tak tau laa aku nak cakap apa lagi.. Aku nak nasihat pun korang dah tahu benda2 tue semua haram…

“kau jangan minum arak, main perempuan, dan main judi. Tu semua haram kau tahu tak..?,”kata kawan aku sorang nie..padahal sekaki juga.

“bodoh syial, kau nie cakap dah macam cikgu doh..”,

“kah..kah..kah.. bodoh nie bukan cikgu, tapi ustaz..hahahahaha”..

Korang tengok, kalau aku cakap pun tak guna, Diorang tahu pasal haram ker halal ke benda nie.. siap boleh menganjing lagi.. adei..!! sedih2..

p/s: sampai sini jer laa aku tulis, panjang sangat dah tue.. penulisan pon dah tak fokus, berterabur.. kalau rajin aku sambung nanti..

4 comments:

Atsuko Ichirou said...

tak gune becakap ngn dorg..
huhuu...
salu nasihat geng2 tu msti kite kene bahan balik... dorg je yg betol..

Saiful Bahari said...

hah!xpe2,kite da nasihat dorang xnak dengar,nak bwat camne,klu lebeh2 kang bertumbuk plak,kan?

parapencarituhan said...

“Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman” (QS. Adz-Dzariyaat ; 55)

Prince Halilintar said...

klu diorg xmo dgr biarkan je la..janji kite da nasihatkan..jgn kite terikut sekali sudah..