"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Tuesday, July 12, 2011

Polis Sentri

sebuah nukilan zaman kanak2 dari ku..

Disebuah blok banggunan, di aras paling bawah kelihatan beberapa budak lelaki sedang rancak bermain. Mereka begitu riang sekali. Sesekali terdengar gelak ketawa dan hilai yang mungkin sedikit menggangu ketenteraman jiran tertangga.

Tiba-tiba salah seorang dari mereka memberikan satu usul permainan.

“Erh, jom kita main polis sentri nak tak?”.

“Ok, tapi siapa yang nak jadi polis dan siapa nak jadi pencuri?”

Sedikit pentengkaran kecil berlaku kerana lebih ramai yang suka menjadi pencuri berbanding menjadi polis. Mungkin fitrah manusia memang begitu, suka dikejar berbanding mengejar. Dikejar itu seronok dan mengejar itu sukar.

Jika mengikut akta permainan polis sentri, pemilihan haruslah dipilih mengunakan sedikit kira-kira ditambah dengan nyannyian.

Lalu untuk mengelakkan pertelingkahan terus berlaku, mereka berkumpul membulat dan kedengaran seorang dari mereka menyannyi.

~Polis sentri want to jaga~

~Polis mati pencuri jaga~

(lagu di ulang2 sehingga semua mendapat mandat masing2)

“Yahoo..! aku jadi pencuri..”

“Lor, asyik aku jer jadi polis..”

Kedengarannya ada yang gembira kerana dapat apa yang diinginkan, tak lupa juga yang sedikit mengeluh kerana tidak suka apa yang telah ditakdirkan. Lumrah manusia memang begitu.

Lalu, pencuri bertempiaran melarikan diri. Polis pula terpaksa bersusah payah mengejar untuk menangkap mereka kembali.

Selang beberapa ketika dan waktu.

Kelihatan polis yang semakin bosan dengan adegan kerja-mengejar ini mula bermain tektik kotor. Mereka mula menggunakan gas beracun dan water gun untuk menang dengan mudah permainan ini. Kelihatan berberapa orang telah ditangkap. Juga mereka telah disepak dan di maki hamun oleh polis. Mereka digari dan dibawa ke trak yang bakal mengangkut mereka ke kurungan besi. Seolah-olah mereka yang digari itu telah melakukan kesalahan yang maha besar. Tiada lagi belas ehsan untuk mereka. Kasihan.

Seolah-olah mereka lupa bahawa setiap mukmin itu bersaudara. Saudara seislam mereka. Adakah hati mereka sudah keras membatu sehingga tiada belas kasihan lagi. Sedangkan tawanan perang pun harus diperlakukan dengan baik inikan pula saudara mereka sendiri. Oh! sedih melihatnya.

Akhirnya,  semua pencuri berjaya ditangkap tanpa seorang pun berjaya meloloskan diri. Kumpulan polis telah menang.

“Ok sekarang giliran polis menjadi pencuri, korang yang pencuri jadi polis pula. Korang kejar kitaorang pula tau..”

Begitulah adat permainan, bila tamat maka giliran mandat akan bertukar. Bak kata pepatah hidup ini umpama roda. Kejap kat atas, kejap kat bawah. Walau macam mana pun kita kat atas jangan lupa apa yang ada kat bawah.

Sedang kanak-kanak ini leka bermain..

“Korang nie semua nak kena sebat ker haa dengan hanger nie, dah nak masuk maghrib pun tak gheti-gheti nak balik lagi.”, kedengaran suara makcik2 berbunyi daripada tingkat atas memanggil anak masing-masing.

Adakah giliran makcik2 nie pula mengejar kanak2 tadi? oh. cuba bayangkan. kah..kah..kah..

p/s: ada lagi ker budak2 main permainan ini.?