"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Tuesday, July 12, 2011

Polis Sentri

sebuah nukilan zaman kanak2 dari ku..

Disebuah blok banggunan, di aras paling bawah kelihatan beberapa budak lelaki sedang rancak bermain. Mereka begitu riang sekali. Sesekali terdengar gelak ketawa dan hilai yang mungkin sedikit menggangu ketenteraman jiran tertangga.

Tiba-tiba salah seorang dari mereka memberikan satu usul permainan.

“Erh, jom kita main polis sentri nak tak?”.

“Ok, tapi siapa yang nak jadi polis dan siapa nak jadi pencuri?”

Sedikit pentengkaran kecil berlaku kerana lebih ramai yang suka menjadi pencuri berbanding menjadi polis. Mungkin fitrah manusia memang begitu, suka dikejar berbanding mengejar. Dikejar itu seronok dan mengejar itu sukar.

Jika mengikut akta permainan polis sentri, pemilihan haruslah dipilih mengunakan sedikit kira-kira ditambah dengan nyannyian.

Lalu untuk mengelakkan pertelingkahan terus berlaku, mereka berkumpul membulat dan kedengaran seorang dari mereka menyannyi.

~Polis sentri want to jaga~

~Polis mati pencuri jaga~

(lagu di ulang2 sehingga semua mendapat mandat masing2)

“Yahoo..! aku jadi pencuri..”

“Lor, asyik aku jer jadi polis..”

Kedengarannya ada yang gembira kerana dapat apa yang diinginkan, tak lupa juga yang sedikit mengeluh kerana tidak suka apa yang telah ditakdirkan. Lumrah manusia memang begitu.

Lalu, pencuri bertempiaran melarikan diri. Polis pula terpaksa bersusah payah mengejar untuk menangkap mereka kembali.

Selang beberapa ketika dan waktu.

Kelihatan polis yang semakin bosan dengan adegan kerja-mengejar ini mula bermain tektik kotor. Mereka mula menggunakan gas beracun dan water gun untuk menang dengan mudah permainan ini. Kelihatan berberapa orang telah ditangkap. Juga mereka telah disepak dan di maki hamun oleh polis. Mereka digari dan dibawa ke trak yang bakal mengangkut mereka ke kurungan besi. Seolah-olah mereka yang digari itu telah melakukan kesalahan yang maha besar. Tiada lagi belas ehsan untuk mereka. Kasihan.

Seolah-olah mereka lupa bahawa setiap mukmin itu bersaudara. Saudara seislam mereka. Adakah hati mereka sudah keras membatu sehingga tiada belas kasihan lagi. Sedangkan tawanan perang pun harus diperlakukan dengan baik inikan pula saudara mereka sendiri. Oh! sedih melihatnya.

Akhirnya,  semua pencuri berjaya ditangkap tanpa seorang pun berjaya meloloskan diri. Kumpulan polis telah menang.

“Ok sekarang giliran polis menjadi pencuri, korang yang pencuri jadi polis pula. Korang kejar kitaorang pula tau..”

Begitulah adat permainan, bila tamat maka giliran mandat akan bertukar. Bak kata pepatah hidup ini umpama roda. Kejap kat atas, kejap kat bawah. Walau macam mana pun kita kat atas jangan lupa apa yang ada kat bawah.

Sedang kanak-kanak ini leka bermain..

“Korang nie semua nak kena sebat ker haa dengan hanger nie, dah nak masuk maghrib pun tak gheti-gheti nak balik lagi.”, kedengaran suara makcik2 berbunyi daripada tingkat atas memanggil anak masing-masing.

Adakah giliran makcik2 nie pula mengejar kanak2 tadi? oh. cuba bayangkan. kah..kah..kah..

p/s: ada lagi ker budak2 main permainan ini.?

14 comments:

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

polis oh polis

oh lama dah ta maen polis sentri tu

dolu zaman kecik kecik salu jep maen

hehe

:)

iMBobo said...

budak sekrg dah tak main permainan ni dah..dorg main ps3 hehe

shahniz said...

ini belog- yup, zaman kanak2 riang masa main nie.

bobo-ps3 pon dah tak musim laa.. budak2 skarang layan game facebook jer.

Eddy Dce said...

haha...nih zaman muda-muda dulu nih main polis sentri nih...btul la tu budak skang men ps3 ngan komputer je...haha...

shahniz said...

eddy- ish.. skrang org2 tua pon main polis sentry laa... tapi yg kna kejar pkai baju KUNING laaa..

♥ Cik Nur Elyana ♥ said...

hee..dulu pena men jugak..even girl.haha

ILA HonEyBuNNy said...

betul tu...dulu sokmo mian gak polis sentri...

rindulah nak main polis sentri..ehhehe

sekarang neh bdk2 jarang dah mcm kita dlu...diorg lebih suka main computer game n internt kan.ehheh

shahniz said...

elyana- dulu2 jer kan..skrang dah tkder..hihi

shahniz said...

ila- tue agknya budak2 dulu semua sihat kot.. skrang budak2 kecik2 dah rabun.. ngadap komputer 24 jam kan..

Deqna said...

omg teringan zaman dolu2 :(

shahniz said...

deqna-hehe.. ;-)

caliph shuriken said...

dh lama x tgk budak2 main game ni.. skrg diorg layan counter strike kt CC, huh...

cik bulan said...

bkn ja polis entry..tuju guli, balin selipar--->ttba tringat masa muda dolu2,,hahaha..

bdak skrg ni nk tgk main kat tmn pmainan dpn umah tu pon susah

shahniz said...

caliph-counter strike tue mmg tak dpt di elakkan..klo gi cc ada jer budak2 main game tue..

cikbulan- tmn permainan ada jongkang jongket jer.. bukan taste budak2 skrang..