"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Tuesday, August 2, 2011

Aktiviti Ramadhan..

 

Sudah bosan dengan aktiviti anda sekarang?

Hari-hari ramadhan terasa seperti hari-hari biasa?

Cuma bezanya anda tidak makan dan minum sahaja.

Jangan begitu..!

Ayuh berubah..

Mulakan aktiviti pertama anda dengan bersahur.

selepas itu?

Jangan terus tidur..!

bermunajatlah kepada tuhan dan mohonlah keampunan nya..

pr0043

“Rabb kita (Allah) swt turun pada setiap malam ke langit dunia, pada sepertiga malam terakhir, lalu berfirman, ”Siapa yang berdoa kepadaKu maka aku akan kabulkan baginya, siapa yang meminta kepadaKu, maka aku beri kepadanya, Siapa yang meminta ampunan maka Aku akan mengampuninya(HR Bukhari dan Muslim)

selepas itu,

anda boleh tidur…

erh, tunggu! jangan tidur dulu..

mulakan aktiviti kedua anda.

ayuh ke masjid menunaikan solat subuh secara berjemaah..

pr0014

“Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat)”. (QS Al-Isra’ : 78)

Rasulullah juga bersabda,

“Berikan khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan menuju masjid di kegelapan dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat kelak.” (HR Tirmizi dan Abu Dawud)

ok, anda boleh lakukan aktiviti harian anda seperti biasa..

tapi,

jangan lupa..

Sentiasa la berdoa kepada tuhan.,

image

“Tiga golongan yang doanya tidak akan ditolak, di antaranya adalah orang yang berpuasa sehingga ia berbuka, di dalam riwayat lain dikatakan, orang yang puasa ketika hendak berbuka.” (HR At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran”.(2:186)

wow..! menarik bukan..

ada tak lagi aktiviti yang boleh dibuat.

erh, mestilah ada kan..

anda juga boleh membanyakkan membaca al-quran

image

“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil). (QS Al-Baqarah : 185)

owh jangan lupa pula untuk mentadabbur nya sekali tau..

alang-alang baca, baca la sekali maksudnya.

hmm..ada lagi tak erk.

ye..ye.. yang terakhir..

sabar..sabar.. jangan pangkah dulu..

amanat yang terakhir plsss baca..

banyakkan lah bersedekah tau..

pasal Rasulullah paling banyak bersedekah time ramadhan tau.. seyes tak tipoo..

kata suri tauladan rasulullah kan..

image

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang dia kehendaki. dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui. (QS Al-Baqarah : 261)

ok, dah habis…

dah boleh keluar dari site nie.. byeee, assalamualaikum, salam ramadhan dan jumpa lagi..

pp0183

p/s: biar amal yang berbicara..

16 comments:

Siti Arfah said...

Salam ramadhan kareem. Nice entri. :)

Amin Baek said...

chewah...

macam berinteraksi dengan pembaca la..

terngiang2 suara nta..haha

Salam Ramdhan..

shahniz said...

siti-salam ramdhan juga..

amin- hehe, tak dpt brinteraksi gan ank hlaqah cm nie laa jadinyaa..huhu.. salam ramadhan juga..

~SaL IjOu~ said...

Jgn lupa juga basahkan bibir dgn zikrullah~ =)

shahniz said...

sal ijau- inyaallah..same2 lah kite.. :-)

ucu keyna said...

ramadhan kareem ;)
best perkongsian ni..
sgt bermanfaat ^_^

shahniz said...

ucu- semoga dpt diamalkan.. ;)

Nur Najwa said...

assalamualaikum, saye sangat suka entri ni,
salam menaymbut ramadhan kareem,!!!

♛I'm Eqa♛ said...

woah ~ nice entry .. keep it up .. pnggunaan ayt yg sempoi n mudh di faham utk kanak2 .. (:

Anonymous said...

salam ramadhan akh

dah berbulan x jumpa nih. Adeh!

izzatzainal.com

nurizzati syaimaa said...

thanks berkongsi ilmu......
selamat menyambut buln ramadhan al-Mubarak.......

MissViVio said...

wah..lpas sahur tdur 2 yg trasa. haha...tp lpas 2 bgn smyg sbuh n bca quran ah.:)

miszatie said...

alhamdulillah..moga ramadhan membawa keberkatan pd kte dan perubahan yang baik :)

shahniz said...

najwa- trima kasih..selamat mnymbut ramdhan juga..

eqa- owner blog pon still keanak anakkan lagi.. ;)

ijat- hehe..apsal tak komen pkai akaun..

syaimaa- semoga bermanfaat.. slamat menymbut ramdhan juga..

missvivio- alhamdulillah, smoga dpt diamalkan trus.. ;)

miszatie- inyaallah, smoga kita mnjadi lebih baek.. ;)

Misz Nuriz said...

Insyaallah..
Semoga kita terus istiqamah melaksanakan ibadah di bln ramadhan yg mulia nie..
anyway, thanks atas perkongsian ni.. :)

shahniz said...

misznuriz- semoga bermanfaat..