"dan tetaplah memberi PERINGATAN, kerana sesungguhnya PERINGATAN itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."-51:55

Respond Form ( I'm Independent Distributor Islam...)

Name:
Email Address:
Phone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Terengganu, Kelantan, Pahang
Sabah, Sarawak, Labuan
If I can help you to : Lose Jahiliah
Gain Ukhwah
Build Iman
Improve AlQuran
Healthy Mathurat
Feel Great With Islam
Earn extra Pahala

Click here to put a form like this on your site.

Saturday, March 31, 2012

Makanan Kegemaran…

(Sudah lama tidak menulis.. Mohon maaf jika terlampau serabut dalam penulisan ini..)

       Pagi tadi baru sahaja selesai satu daurah yang mungkin agak penting bagi para kader yang selalu memikirkan bagaimana untuk menaiki tangga maratib amal yang seterusnya iaitu selepas “Individu Muslim”.

       Umum mengetahui betapa pentingnya peran BM (Baitul Muslim) dalam memastikan kebajikan ahli-ahli dalam sebuah organisasi terjaga dengan baik. Bagi aku pernikahan itu pula buka benda sepele yang boleh dibuat main-main. Pasangan yang bakal kita hidup bersama susah dan senang tue. Biasalah seorang HERO mana boleh hidup sesorang, mestilah nak kena ada HEROIN yang akan menambahkan seri sesebuah cerita, ye dok?

   Ehem.. orait aku bukan nak cerita pasal baitul muslim nie. Tajuk pon makanan kegemaran, so apa kena mengena gan baitul muslim pulak kan. Al-kisah dia begini, diakhir daurah BM tadi kami semua diarah untuk mengisi borang BM. Kira macam proposal nak menikah la nie. Aku tertarik dengan data-data yang perlu diisi didalam  borang tersebut. Semestinya seperti tajuk entry aku diatas ini, aku tertarik dengan soalan “Makanan Kegemaran” anda. Soalan macam nie dah macam aku waktu kecik-kecik dulu. Time zaman bertukar-tukar biodata la katakan.

    Kalau dulu kalau suruh ditulis makanan kegemaran mungkin laa aku akan tulis “Nasi Lemak” tak pon “Nasi Ayam”, kalau nak lebih sedap lagi tulis la “Nasi Briani”. Nie time zaman aku kecik-kecik dulu okey, dan jawapan pon kompem berkisar dekat situ jer jawapan dia. Bukan aku jer, kawan-kawan lain pon lebih kurang jer jawapan dorang. (cis..! padahal jawapan tue ikot orang tue pasal jawapan lebih kurang jew semua..)

   Kalau bab “minuman kegemaran” pulak, mesti tak abis-abis air “Milo” tak pon air “Hoclick” dan kalau nak best sket air “Fresh Oren”.. Semua jawapan baek aku or kawan-kawan memang berkisar kat situ jer la. Kompem..!

   Orait, sekarang aku pon dah membesar (konon je la). Fikiran pon mesti la kena matang sikit. Tak kan la soalan 10 tahun lepas aku masih memberi jawapan yang sama kan. Memang tak berkembang la pemikiran aku nie kalau jawapan aku masih berkisar disitu jer. Bak kata satu lagu nie “Pengalaman mendewasakan kita, mematangkan fikiran..~lala~la~la..” (kalo tahu lirik sila nyanyi sendiri). Daripada pengalaman aku membesar ini baru aku tahu hakikat sebenar kehidupan ini.  Jika selepas ini ada manusia yang bertanya kepada aku.. “Oitc hamba Allah, apa makanan dan minuman kegemaran kau haa..?”. Tanpa segan silunya aku akan menjerit berdekatan telinga sebelah kanan beliau .. “Semestinya Makanan dan Minuman kegemaran aku ialah….. “Masakan Rumah” dan “Air Jarang…” serta tak lupa juga diselangi dengan gelak jahat.. “hahaha…”.  (macam makin mengarut tulisan nie. oh!).

Okey kita istigfar jap..istigfar..istigfar…dah istigfar ker blom nie..?Lolz..!

    Persoalan disini  mengapa aku memilih “Masakan Rumah” dan “Air Jarang” sebagai makanan dan minuman kegemaran aku. Bagi mereka yang tidak pernah merantau meninggal kan kampung halaman mungkin tidak merasa apa yang aku rasa. Sungguh aku nak bagitau, makanan yang dimasak dirumah lagi sedap berbanding beli kat kedai. Aku nak cerita pon tak berapa nak pandai sangat, so terima je la dulu hipotesis yang aku buat nie. Nak tau betol ker tak kena try and feel sendiri. hehe..

    Bab air jarang nie pula susah juga aku nak terangkan sebab apa menjadi kegemaran aku. Tapi yang pasti perkara nie aku sedar time aku penat berkebun tolong bapak aku. Seyes bila penat nie air paling sedap air jarang la. Air lain macam tak hilang kan dahaga kat tekak aku langsung. Kadang-kadang air lain nie boleh membuat kan tekak aku rasa muak cam nak muntah pastu bila minum air jarang jer terus neutral balek..

 

-------------------------------Sila Istigfar 10 x ---------------------------------Salingan..

    Bila cerita bab masakan kat rumah nie, aku teringat la pula zaman aku sekolah rendah dulu. Zaman yang mana hidup tak berapa nak senang sangat. Zaman yang mana ketika itu aku kena bawak bekal ke sekolah. Yang mana ketika itu juga aku rasa rendah diri yang amat kerana disaat orang lain beratur ke kantin beli makanan sedangkan aku tiada duet nak beli. Nak makan bekal pon rasa segan pasal aku rasa aku sorang jer yang bawak bekal. Hanya mampu memerhati mereka dan makanan yang mereka beli seolah-olah makanan yang yang dibeli itu mesti sedap rasanya.

     Oh.! ini cerita bebelas tahun yang lepas. Sekarang baru aku sedar bahawa makanan yang aku bawa dari rumah itu lagi sedap berbanding beli kat kantin. Kebersihannya pon terjamin. Tiada sakit perut. Kalau keluar makan harga beratus ringgit pon tetap tak mampu menandingi kesedapan masakan dirumah,

 

p/s: Rindu nak bawak bekal gi sekolah tapi tiada orang nak buatkan.. :(